2012年12月1日星期六

PENGAWETAN BAHAN MAKANAN

 




1.2.1
Sebab  kerosakan makanan

Dengan animasi dan grafik yang menarik, pengguna mempelajari tentang pelbagai bahan makanan yang boleh menjadi rosak apabila melebihi  masa jangka hayatnya. Ini berlaku disebabkan oleh organisma hidup yang seni dikenali sebagai mikrob atau bakteria dan kulat. Dalam topik ini juga pengguna dapat menjalankan satu eksperimen berbentuk simulasi untuk mengetahui faktor yang mempengaruhi pertumbuhan kulapok pada roti. 
Pengguna juga diberikan penerangan ringkas oleh Bekto tentang keperluan asas bakteria dan kulat untuk hidup iaitu air, udara,  makanan dan suhu yang sesuai. Turut dibincangkan dalam topik ini ialah bakteria dan kulat tidak boleh dalam keadaan yang sangat berasid. Seterusnya pengguna boleh menjawab kuiz formatif untuk menguji pemahamannya tentang topik ini.


   






1.2.2

Apakah pengawetan?


Dengan bantuan aktiviti berbentuk simulasi, pengguna dapat mempelajari pelbagai kaedah yang digunakan untuk mencegah makanan menjadi rosak berdasarkan faktor keperluan asas bakteria dan kulat untuk hidup yang telah dipelajari pada topik sebelum ini. 
Dalam topik ini juga dibincangkan beberapa kelebihan pengawetan makanan dan kaedah yang digunakan untuk mengawet makanan.
Pengguna menjawab soalan-soalan dalam Kuiz Formatif di akhir topik untuk menguji pengetahuannya.


 





1.2.3
Cara mengawet makanan

Dengan bantuan aktiviti berbentuk simulasi, pengguna mempelajari pelbagai cara pengawetan makanan yang boleh digunakan di rumah seperti penjerukan, pengasinan dan pengeringan. Pengguna turut diterangkan tentang kaedah yang digunakan dalam industri seperti pembotolan dan pengetinan. 
Pengguna boleh menjawab soalan-soalan dalam Kuiz Formatif di akhir topik untuk menguji pengetahuannya.


 

2 条评论: